joomla templates top joomla templates template joomla

Jakub Klimek gimnazjalista z Grudziądza znalazł się on wśród 50 szczególnie utalentowanych w obszarze nauk ścisłych uczniów w Polsce i przez dwa tygodnie zgłębiał zagadnienia nauk ścisłych

Agencja Informacyjna eReporter24.pl włącz . Opublikowano w Grudziądz wiadomości

 
W zakończonym w ubiegłym tygodniu obozie dla uzdolnionej młodzieży ADAMED SmartUP wziął udział Jakub Klimek z Grudziądza. Znalazł się on wśród 50 szczególnie utalentowanych w obszarze nauk ścisłych uczniów w Polsce i przez dwa tygodnie zgłębiał zagadnienia nauk ścisłych. Z grona uczestników obozu w przyszłym tygodniu wyłonionych zostanie 10 laureatów nagrody głównej programu, którą stanowi program indywidualnych konsultacji edukacyjnych.Jakub Klimek obecnie jest uczniem Uniwersyteckiego Liceum Ogólnokształcącego w Toruniu, grudziądzanin, absolwent Gimnazjum Nr 5 w Grudziądzu.
 
28 sierpnia zakończył się szósty obóz naukowy ADAMED SmartUP dla uzdolnionej młodzieży. Wśród 50 nastolatków, biorących w nim udział, 8 pochodziła z województwa kujawsko-pomorskiego. Ostatnie dwa tygodnie wakacji zdecydowali się spędzić na nauce biologii molekularnej i fizyki kwantowej, robotyki i nanotechnologii czy podstaw nauk medycznych. Z prowadzącymi zajęcia łączyli się jednak z własnych domów – wyjątkowo tegoroczny obóz był wydarzeniem online.
 
 
Rokrocznie uczestnicy programu ADAMED SmartUP spędzają dwa letnie tygodnie na poszerzeniu swoich horyzontów i rozwijaniu zainteresowań w ramach obozu naukowego. Do tej pory odbywał się on w Warszawie, a uczniowie pracowali m.in. w laboratoriach Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. 
 
W związku z pandemią COVID-19, Fundacja Adamed, będącą organizatorem programu, podjęła decyzję o zmianie formuły obozu ze stacjonarnej na online. Tym razem więc miejscem nauki były na równi Kujawy, jak i reszta Polski. W gronie uczestników znaleźli się m.in. Aleksandra Szczech z Szubina, Patryk Wruck z Tucholi, Julia Jaremek z Inowrocławia, Tymoteusz Kwieciński z Torunia, Jakub Klimek z Grudziądza, Kinga Hernet i Szymon Czajkowski z Bydgoszczy oraz Maria Waligórska ze Strzelców Górnych. 
 
Zdalne zajęcia praktyczne
 
Forma online wydarzenia nie wpłynęła jednak na ogromną wagę przykładaną przez organizatorów do aspektu ćwiczeń praktycznych i samodzielnego przeprowadzania eksperymentów oraz pracy w grupie i integracji uczestników. Uczniowie w swoich zaimprowizowanych domowych laboratoriach, dzięki przesłanym pomocom naukowym, uczyli się m.in. szycia chirurgicznego, analizowali skład różnych roztworów czy programowali roboty. Wzięci pod skrzydła wybitnych ekspertów w swoich dziedzinach, pracowali podzieleni na cztery grupy: chemia i biochemia, medycyna i nauki medyczne, inżynieria i robotyka oraz fizyka i nowe technologie.
 
– Była to pierwsza taka okazja do udziału w obozie organizowanym w pełni online. To też jedno z takich innowacyjnych podejść w skali całego kraju, ponieważ zajęcia online oczywiście się odbywają, ale o takich obozach jeszcze nie słyszałem. Moi znajomi byli niesamowicie zaskoczeni, że to wydarzenie się odbywa, a nie zostało odwołane bądź przesunięte. Nie spotkali się wcześniej z taką formułą. Okazało się, że przy odrobinie chęci bardzo ciekawie to wyszło – mówi Patryk Wruck z grupy medycyna i nauki medyczne. 
 
W trakcie dwóch tygodni uczestnicy wykazali się olbrzymim zaangażowaniem. Aktywnie brali udział w zajęciach i wykładach, podejmowali dyskusje z prowadzącymi, a „po godzinach” długo rozmawiali we własnym gronie o swoich zainteresowaniach i inspiracjach. 
 
– Z naszymi nowymi absolwentami udowodniliśmy, że nauka online może być bardzo interaktywna i praktyczna, także w kontekście zadań manualnych. Jestem też przekonana, że tegoroczni uczestnicy obozu, pomimo odległości świetnie się poznali, a nawet zaprzyjaźnili i dołączają teraz do społeczności ADAMED SmartUP jako naprawdę zgrana grupa – podkreśla Kierownik programu ADAMED SmartUP, Martyna Strupczewska.
 
 
Nie samą nauką naukowiec żyje
 
Uczniowie, biorący udział w obozie, należą do najbardziej utalentowanych w Polsce. Ogromną wartością tej inicjatywy jest dla nich możliwość poznania rówieśników, podzielających ich pasję do nauki i wymiana z nimi swoich doświadczeń. Dlatego od początku programu organizatorzy przykładali dużą wagę do integracji środowiska młodych naukowców, przyszłych liderów innowacji. Elementem tych działań jest stworzenie dla nich przestrzeni do aktywnego spędzenia ze sobą czasu poza wykładami i zajęciami stricte naukowymi. Wśród absolwentów programu dobrze znane i wspominane są np. warsztaty kulinarne. W ubiegłym roku zaś w trakcie obozu powstał nawet chór ADAMED SmartUP. Także teraz w formie online uczestnicy mieli szansę na dobrą zabawę o pozanaukowym charakterze. Brali udział m.in. w ćwiczeniach retorycznych i fotograficznych, a także w zajęciach tanecznych i sportowych organizowanych przez absolwentów poprzednich edycji.
 
– Zaplecze, jakie otrzymaliśmy, jeżeli chodzi o pomoce naukowe było absolutnie wystarczające. Patrząc na warunki obozu online organizatorzy bardzo się postarali, by miał on podobną formułę do tej z zeszłych lat. Niesamowita była intensywność obozu – stwierdza Patryk Wruck.   
 
– Bardzo ciekawą formą, z którą się zapoznałem po raz pierwszy na tym obozie, był naukowy speed dating. Były to spotkania „jeden na jeden”, które okazały się niesamowite, tym bardziej w formule online. Na przestrzeni kilku godzin mogłem się zapoznać z kilkudziesięcioma osobami. W normalnych warunkach takiej możliwości bym nie miał – ocenia Szymon Czajkowski z grupy inżynieria i robotyka. 
 
Część nowych absolwentów od razu po obozie wraca do szkoły, część zmierza już na uczelnie wyższe. Jednak niezależnie od tego, gdzie będą się teraz uczyć, deklarują gotowość na nowe wyzwania i śmiało zamierzają realizować swoje naukowe plany. 
 
– Za dwa miesiące zaczynam studia na kierunku lekarskim w Poznaniu. Na początku trzeba będzie się we wszystko wdrożyć. Obóz pokazał mi, że muszę jeszcze popracować nad szyciem chirurgicznym. Poznałem możliwości, dzięki którym można sobie to jednak ćwiczyć w spokoju i podnosić swoje umiejętności – mówi Patryk.  
 
Szymon dodaje: - Przede mną powrót do technikum. Rodzą się pewne pomysły, jak mogę wykorzystać ten rok. Nie ukrywam, że obóz zainspirował mnie do dalszej pracy. 
 
Szansa na opiekę mentorską i stypendium
 
Zakończony właśnie obóz nie zamyka jeszcze 6. edycji programu. Spośród jego uczestników zostanie wybranych dziesięciu laureatów nagrody głównej, którzy w nadchodzącym roku szkolnym otrzymają możliwość udziału w indywidualnych konsultacjach edukacyjnych. Przez dziesięć miesięcy pod opieką mentora, który pomoże im w rozwoju w wybranym kierunku, będą uczestniczyć w dostosowanych do ich potrzeb zajęciach dodatkowych, wyjazdach czy stażach. Po roku trojgu z nich przyznane zostanie stypendium finansowe do wykorzystania na dowolny cel związany z naukową karierą.
 
Na udział w obozie i konsultacjach w przyszłym roku mają szansę wszyscy uczniowie szkół ponadpodstawowych w Polsce, w wieku 14-19 lat. Rejestracja do 7. edycji programu ADAMED SmartUP startuje już 1 września br.