joomla templates top joomla templates template joomla

Rower Miejski w Grudziądzu już od przyszłego roku? Ruszają konsultacje, będzie inicjatywa obywatelska i projekt Polski Razem i Młodej Prawicy

włącz . Opublikowano w Grudziądz wiadomości

 
„Grudziądzki Rower Miejski” to inicjatywa, którą zapowiedziała na konferencji prasowej Iwona Michałek z Polski Razem Zjednoczonej Prawicy i Paweł Gotowt z Młodej Prawicy. Zaraz po wakacjach inicjatorzy zapowiadają szerokie konsultacje dotyczące inicjatywy, a potem złożenie projektu uchwały oraz propozycji budżetowej w tym zakresie na 2018 rok.
 
Rower Miejski to jeden ze środków komunikacji miejskiej w takich miastach jak Toruń czy Bydgoszcz. Czy w Grudziądzu również śladem wielu innych miast w Polsce powstanie sieć rowerowa, łącząca wszystkie ważniejsze osiedla w mieście? Taką inicjatywę zapowiedzieli na  konferencji prasowej poseł Iwona Michałek z Polski Razem Zjednoczonej Prawicy i Paweł Gotowt z Młodej Prawicy. 
 
 
 
- „W naszym województwie są już miasta, które maja nawet od kilku lat miejskie rowery np.: Bydgoszcz, Toruń i znakomicie się to rozwija. Mieszkańcy i turyści korzystają z roweru miejskiego i uznaliśmy, że Grudziądz również taki rower miejski będzie - być może - miało” - mówiła Iwona Michałek z Polski Razem Zjednoczonej Prawicy na zorganizowanej konferencji prasowej.  
 
 
Politycy zamierzają zorganizować w Grudziądzu konsultacje, w tracie których mieszkańcy odpowiedzą, gdzie mają być zlokalizowane stacje rowerowe, jak ma być zorganizowana sieć, jakich opłat za korzystanie z roweru oczekują i co sądzą o samej inicjatywie, która skierowana jest nie tylko do mieszkańców, ale również w dużym stopniu do turystów odwiedzających Grudziądz. 
 
- „Projekt uchwały przekażemy Państwu we wrześniu po konsultacjach miejskich” - informuje poseł Iwona Michałek. 
 
Ilość ścieżek rowerowych w Grudziądza stopniowo wzrasta - dla niektórych zbyt wolno - jednak od wielu lat pojawiają się nowe połączenia. Sam rower może być zarówno doskonałym środkiem transportu nie tylko z pracy do domu, z miasta do domu itp, jak i również doskonałym środkiem turystycznych wycieczek. 
 
- „Uważamy, że system wypożyczalni rowerów miejskich jest niezwykle istotny dla mieszkańców, jest to to środek transportu bardzo zdrowy, ekologiczny. Mamy zamiar przeprowadzić konsultacje społeczne, które będą miały na celu ustalenie lokalizacji, w których te rowery miejskie, stacje rowerów będą ulokowane” - mówi Paweł Gotowt przewodniczący Młodej Prawicy. 
 
{media load=media,id=8322,width=640,align=center,display=inline}
 
Najważniejszym elementem miejskiego roweru - niezależnie od jego walorów turystycznych - jest jednak sieć rowerowa pozwalająca dostać się z miasta na dowolne osiedle i odwrotnie, a tym samym promocja ekologicznej podróży chociażby do pracy, czy na zakupy. 
 
Projekt poparty konsultacjami będzie projektem obywatelskim, a więc to w gestii wnioskodawców będą wyliczenia, a także uchwała. 
 
Rozpoczyna się zbieranie podpisów pod inicjatywą, co jest wymagane w przypadku projektów obywatelskich. 
 
- „Rowery są dla części społeczeństwa atrakcyjne i nawet w miastach, gdzie komunikacja działa poprawnie, rowery cieszą się popularnością zarówno wśród osób młodych, jest to działanie ekologiczne, wielu się podoba i dlatego na świecie jest taka pozytywna moda, aby tworzyć takie rowerowe systemy miejskie (..) Wszystkie nowoczesne miasta w kierunku rowerów i odpowiedniej infrastruktury z tym związanej dążą” - dodał na zakończenie poseł Krzysztof Ardanowski z Prawa i Sprawiedliwości obecny również na konferencji.
 
 
 
Co sądzą o tym radni, przedstawiciele środowisk rowerowych i lokalni politycy? 
 
Zdaniem radnego Macieja Glamowskiego z” Obywatelskiego Grudziądza to: 
 
- "Bardzo dobry pomysł! Tylko musimy w końcu ruszyć z budową sieci ścieżek rowerowych!"
 
Według radnego Platformy Obywatelskiego Jakuba Kopkowskiego:
 
- "Jeśli Polska Razem przedstawia jakiś pomysł, powinna podać też źródło finansowania, najłatwiej "ciągnąć" z budżetu miasta"
 
Natomiast zdaniem radnego Platformy Obywatelskiej Pawła Napolskiego konsultacje są wskazane:
 
- "Wiem, że "rower miejski" cieszy się dużym zainteresowaniem w Toruniu, Bydgoszczy, Poznaniu czy w Warszawie. Na pewno jest on idealnym rozwiązaniem, np. dla studentów. Myślę, że konsultacje dotyczące tego projektu są jak najbardziej wskazane".
 
Krzysztof Kosiński z Prawa i Sprawiedliwości zwraca uwagę na problemy finansowe miasta co może wiązać się z tym pomysłem: 
 
- "Popieram inicjatywę, aczkolwiek patrząc na sytuację finansową miasta, podświadomie odrzucam wszelkie zbędne wydatki, bo zostają tylko te konieczne i na nie wszystkie są  pieniądze w aktualnym budżecie".
 
Podobnego zdania jest grudziądzki parlamentarzysta Prawa i Sprawiedliwośći senator Andrzej aMioduszewski
 
- "Jestem za, ale dość sceptycznie podchodzę do możliwości jego realizacji. Nie wiem czy pomysłodawcy zdają sobie sprawę o jakie pieniądze chodzi? Aby projekt miał sens musi istnieć sporo stacji dobrze rozlokowanych w mieście. Jeśli będzie zbyt mało to nie będzie właściwego zainteresowania. Szacuję, że potrzeba 150 rowerów, 15 stacji i Ok 300 miejsc do parkowania rowerów na stacjach. Koszt tego przedsięwzięcia przekroczy 1 mln zł".
 
O zdanie zapytaliśmy również przedstawiciela środowiska Rowerowego Grudziądza organizatora Rowerowych Mas Krytycznych Tomasza Kędziora, który częściowo sceptycznie wypowiedział się o projekcie co nas zaskoczyło, który jednak można by skierować jego zdaniem np: do Urzędników i pewnej grupy odbiorców:
 
- "Trochę małe miasto na rower miejski, ale był by to dobry element promocji ruchu rowerowego w mieście. Przyjeżdżając do Grudziądza jako turysta, chętnie bym z czegoś takiego skorzystał. Można by też rozpromować wśród np. grudziądzkich urzędników. Jakiś darmowy karnet?"
 
Rzecz w tym, że jak zapowiadano jakiś czas temu w trakcie konsultacji społecznych Grudziądz ma być skomunikowany ścieżkami rowerowymi z przyległymi gminami, co znacznie by rozszerzyło obszar działania samego systemu roweru miejskiego, być może również by mogło to zwiększyć grupę lokalnych odbiorców  pomysłu?
 
Natomiast według lokalnego polityka z Nowoczesnej znanego z działać proekologicznych Marcina Jarmużka:
 
- "Każda inicjatywa która powoduje, że więcej mieszkańców Grudziądza rezygnuje z jeżdżenia samochodami na rzecz innych metod transportu jest dobra. Jeżdżenie rowerami nie tylko zmniejszy zanieczyszczenie powietrze w naszym mieście , ale ma również walory zdrowotne".
 
 
 
A co wy sądzicie o tej inicjatywie? Czy ma szanse realizacji, czy jak wszystkie projekty obywatelskie do tej pory skończy w "archiwum".