joomla templates top joomla templates template joomla

"Winowajcą" było wojsko, huk był wynikiem przekroczenia przez F16 bariery dźwięku. Równolegle nad Grudziądzem przelatywały maszyny cywilne na podobnej wysokości w podobnym przedziale czasowym

R.Ż/eSerwis.info; fot/video: ENEX/x-news; screen: Flightradar24 włącz . Opublikowano w Grudziądz wiadomości

Wojsko „przyznało się” do tego, że wynikiem hałasu było przekroczenie bariery dźwięku przez F16 nad Grudziądzem. Jednocześnie rzecznik zapewnia, że przelot odbywał się zgodnie z przepisami, procedurami i zadaniami wykonywanymi przez myśliwce. W tym samym czasie jednak nad Grudziądzem znajdowały się również maszyny cywilnej na podobnej wysokości.
 
 
Potężny huk jaki miał miejsce we wtorek wieczorem w Grudziądzu był wynikiem przekroczenia bariery dźwięku przez F16 nad Miastem. Hałas był tak duży, że słyszano go nie tylko w Grudziądzu, ale również w promieniu nawet kilkudziesięciu kilometrów, doniesienia o huku były nawet z Kwidzyna.
 
Z informacji Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych wynika, że przelot F16 odbywał się w zgodzie z przepisami i procedurami, szczegółów samego przelotu jednak Wojsko komentować nie będzie. 
 
- Wykonywały zadania związane z ochroną powietrzną naszego kraju - 
 
 
Przekroczenie prędkości dźwięku jest kłopotliwe ponieważ towarzyszy temu wyraźny wzrost oporu ruchu, nazywany barierą dźwięku. Samolot poruszający się z prędkością ponaddźwiękową wytwarza grom dźwiękowy, potężną falę uderzeniową. Nad Grudziądzem kilkukrotnie w przeszłości zdarzały się już tego typu przeloty, ten jednak był wyjątkowo spektakularny i słyszalny w znacznej odległości.
 
W podobnym czasie - dokładnie około godz. 18.34 - nad Grudziądzem i to na tej samej wysokości, czyli 10 tys. m  przelatywały samoloty cywilne - można to prześledzić na stronie Flightradar24. 
 
- W okolicach Grudziądza na wysokości 11 tys. metrów przecinał Wisłę Boeing 777, a następnie dopiero 18 minut później Airbus A321 na wysokości około 11 tys. m -  sygnał o huku było o godz. 18.41 i słyszalny co najmniej był od Świecia aż do Kwidzyna.
 
 
Pomiędzy godziną (około) 18.40 a 18.58 zgodnie z Flightradar24 nie odbywał się więc żaden lot cywilny, tak więc możliwe, że to było właśnie „okno” kiedy możliwy był przelot F16. Jak poinformowało wojsko lot myśliwców odbywał się zgodnie z procedurami. 
 
 
Jak przypomnieli internauci podobne przeloty z hukiem miały miejsce nad Grudziądzem już wcześniej, co również odnotowała prasa, ale również w zeszłym roku podobny przelot spowodował tego typu zjawisko gromu dźwiękowego pojawiające się przy przekroczeniu prędkości dźwięku - nie było jednak tak spektakularne. 
 
Nie tylko lot F16, ale również przeloty wojskowych samolotów transportowych i to na wysokości Góry Zamkowej odbywały się wielokrotnie w ostatnich latach, co odnotowali nasi czytelnicy, a także nasza redakcja. Tego typu przelot powoduje również spory hałas, chociaż nie tak wielki jak przelot naddźwiękowca.
 
W tej sprawie skierowaliśmy nawet zapytanie do Urzędu Lotnictwa Cywilnego i do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Pułap nad Grudziądzem przelotu dla samolotów cywilnych nad Miastem wynosi - 1500 metrów - zakaz lotów często jest łamany przez pilotów cywilnych, a wojska nie obowiązuje - niemniej nawet w ich przypadku lot musi być wykonywany w sposób bezpieczny i pod określonymi warunkami.