Oswoliliśmy się szybko z myślą, że Grudziądz otrzyma 17 elektrycznych, bezemisyjnych autobusów, na które miasto dostało maksymalne, jakie mogło być, dofinansowanie. Aż 80 procent!
Niektórzy nie dowierzali. A jednak umowa z producentem – Solaris Bus & Coach z Bolechowa pod Poznaniem została podpisana 1 kwietnia, co nie okazało się wcale żartem na Prima Aprilis. Przypieczętowano fakt, że Solaris dostarczy Grudziądzowi 17 autobusów za kwotę brutto 48 mln 511 tys. zł. (w tym same autobusy 38 mln 516 tys. zł, zaś pozostała infrastruktura – głównie stacje ładowania – kosztować będzie prawie 10 mln zł.)
Odbyło się w refektarzu ratusza uroczyste podpisanie umowy pomiędzy miastem a firmą Solaris Bus & Coach. Były przemowy, gratulacje, bo jest się z czego cieszyć.
Jednak czasem najciekawsze komentarze padają poza oficjalnymi wystąpieniami. Jednym z gości uroczystego sfinalizowania umowy był Adam Milewski, były dyrektor handlowy Solarisa (obecnie emeryt). Pomagał w doprowadzeniu do zawarcia umowy. W kuluarowej rozmowie powiedział mi ze szczerym uznaniem: – Wie pani, Grudziądz „wyciąga” z funduszy unijnych znacznie więcej, niż wnosi proporcjonalnie składkami. Trzeba to umieć, czyli mieć znakomitych fachowców, którzy potrafią napisać odpowiedni projekt. Tym większe uznanie, że pracownicy grudziądzkiego MZK mieli szalenie mało czasu na przygotowanie projektu, według bardzo szczegółowych wymogów. Siedzieli nawet po nocach, ale zdążyli i jeszcze dostali maksymalne dofinansowanie. Nie wszystkim miastom udało się w ogóle zakwalifikować, a co dopiero dostać 80 proc. wsparcia… Grudziądz kupi nowoczesne Solarisy Urbino Electric 12 po kilkaset tys. zł. za jeden, podczas gdy kosztują brutto ponad 2 mln zł. sztuka…
– Dokładnie netto jeden taki autobus kosztuje 1 mln 800 tys. zł. – precyzuje Włodzimierz Tesz z Miejskiego Zakładu Komunikacji w Grudziądzu. – A my zapłacimy za jeden 360 tys. zł. W ogóle podając netto wartość całej umowy to jest kwota ponad 39,5 mln. zł., w tym same autobusy 31,3 mln zł. Oczywiście MZK zaciągnęło kredyt i będziemy go spłacać – tłumaczy Włodzimierz Tesz. – Miasto nam to zrefunduje w ramach przeliczania stawki za wozokilometr.
Pod koniec I kwartału 2023 r. do Grudziądza mają dotrzeć pierwsze Solarisy Urbino 12 Electric. Kiedy będziemy nimi komfortowo jeździć, pamiętajmy, że ogromnym wysiłkiem i swoją wiedzą niesamowite pieniądze na projekt zdobyli dla nas pracownicy grudziądzkiego MZK. Ktoś powie: „ Ale to ich praca, od tego są”. To prawda. Tylko że w innych miastach też są od tego pracownicy, a pieniędzy wywalczyć na taki projekt nie potrafią. Odrębny temat, czy w naszym MZK tacy cenni pracownicy zarabiają „kokosy”, ale o tym innym razem…
MARYLA RZESZUT
Fot. SOLARIS BUS&COACH