Grudziądzki dworzec kolejowy to obiekt z lat 60. uznany w 2021 roku za zabytek powojennego modernizmu. Dlatego nie zapadła decyzja o wyburzeniu i zbudowaniu nowego ale o jego modernizacji.
Na czas prowadzenia robót pasażerowie będą mieć do dyspozycji dworzec tymczasowy. Ogólnie bryła dworca pozostanie taka jak jest, ale obiekt stanie się ładny i nowoczesny. Budimex przebuduje wnętrze gmachu odtwarzając elementy historyczne. Sufit będzie podwieszany ale płyty pilśniowe zostaną zastąpione płytami laminowanymi HPL. Renowacji zostanie poddana metaloplastyka. Oczyszczone i odnowione będą kamienne okładziny.
Budimex wymieni fasadę zewnętrzną z konstrukcjami i stolarką oraz dociepli z zewnątrz budynek. Naprawiony będzie dach a na nim zainstalowane zostaną panele fotowoltaiczne.
Nareszcie pasażerowie nie będą musieli dźwigać bagaży po schodach do podziemi i na perony, bo zamontowane zostaną windy i pochylnie, zatem łatwiej będzie poruszać się po dworcu.
Na parterze pozostaną kasy i poczekalnia ale pojawią się nowe toalety, przybędzie – obok jednego kiosku i sklepu – więcej lokali handlowych i usługowych. Z czasem zamontowana zostanie ekspozycja obiektów związanych z lotnictwem, która wyróżni grudziądzki dworzec spośród innych i będzie promować tradycje lotnicze miasta.
Na poziomie -1 przewiduje się m.in. garaże i lokale usługowe.
A teraz zobaczcie, jak wygląda nowy dworzec kolejowy we Włocławku, oddawany właśnie do użytku:
Dla porównania: oddano właśnie nowy dworzec kolejowy we Włocławku, gdzie wyburzono całkowicie stary i powstał inny, nowoczesny. Też budował go Budimex. Koszt budowy dworca we Włocławku wyniósł około 37,7 mln zł brutto. Inwestorem też są Polskie Koleje Państwowe S.A. Czyli w Grudziądzu Polskie Koleje Państwowe zainwestują więcej, bo 69,9 milionów zł.
(marz)