Nowe autobusy hybrydowe od Solarisa wyjadą na trasy w Grudziądzu w grudniu tego roku i styczniu 2024 r. Po zrealizowaniu najnowszych umów z Solarisem na 17 bezemisyjnych autobusów i 12 hybrydowych, MZK Grudziądz będzie mieć 17 elektryków i w sumie 19 hybrydowych.
Od lewej: Andrzej Sienkiewicz – dyrektor sprzedaży na kraj Solaris Bus & Coach w Bolechowie, Paweł Maniszewski – prezes MZK Grudziądz, Maciej Glamowski – prezydent Grudziądza i Jakub Zakrzewski – dyrektor sprzedaży regionu północnego Solaris Bus & Coach. Fot. Maryla Rzeszut
Błyskawicznie rośnie ekologiczny potencjał transportu publicznego w Grudziądzu. W trakcie dostaw jest 17 autobusów w pełni elektrycznych a dziś (10 maja) prezes MZK Grudziądz podpisał umowę na dostarczenie kolejnych 12 pojazdów hybrydowych.
Umowę w imieniu producenta Solaris Bus & Coach w Bolechowie podpisał Jakub Zakrzewski, dyrektor sprzedaży Regionu Północnego a w imieniu MZK Grudziądz. – prezes zarządu Paweł Maniszewski.
– Jesteśmy niezmiernie dumni z zaufania, jakim ponad dwie dekady obdarza nas Grudziądz – podkreślił dyrektor Jakub Zakrzewski. – Właśnie jesteśmy w trakcie dostaw 17 bezemisyjnych pojazdów elektrycznych. Niezwykle cieszymy się z dzisiejszego zamówienia na 12 autobusów hybrydowych, dzięki czemu jeszcze w tym roku pasażerowie transportu publicznego w Grudziądzu skorzystają z kolejnych nowoczesnych i ekologicznych autobusów naszej marki.
Podczas podpisania umowy obecny był też Andrzej Sienkiewicz, dyrektor sprzedaży na kraj Solaris Bus & Coach w Bolechowie pod Poznaniem.
Kontrakt z firmą Solaris sięga sumy 23,5 miliona złotych netto. Pierwsze kursy nowych autobusów hybrydowych w Grudziądzu mają rozpocząć się jeszcze przed końcem 2023 roku.
Po realizacji umów na 17 w pełni elektrycznych autobusów Solaris 12 urbino i 12 hybrydowych we flocie MZK Grudziądz (ma 65 autobusów) będzie aż 17 elektryków i w sumie 19 hybrydowych, w tym 12 klasycznych i 7 z funkcją plug-in.
Maciej Glamowski, prezydent Grudziądza podkreśla szybki rozwój ekologicznego potencjału miejskiego transportu:
– W ciągu ostatnich lat wymieniliśmy ponad połowę taboru na autobusy ekologiczne – podkreśla Maciej Glamowski, prezydent Grudziądza. – Zamówione dziś autobusy są nowoczesne, przyjazne dla środowiska, niskopodłogowe oraz klimatyzowane. Mają bogate wyposażenie i monitoring nowej generacji.
Wydajny napęd hybrydowy autobusów oznacza mniejsze zużycia paliwa, zatem zredukowane będą koszty funkcjonowania miejskiej komunikacji. Główna korzyść to zmniejszenie ilości szkodliwych substancji emitowanych do atmosfery.
– Nowe autobusy wyposażone będą w funkcję zero-emission, czyli system Stop-and-Go – objaśnia Paweł Maniszewski, prezes MZK Grudziądz. – Oznacza to, że w trakcie postoju na przystanku autobus będzie mógł mieć całkowicie wyłączony silnik spalinowy, a korzystać będzie z energii odzyskanej podczas hamowania. Nowe autobusy elektryczne lub hybrydowe będą obsługiwać trasy w godzinach porannych, później pojadą na doładowanie i wrócą w godzinach szczytu po południu.
Podziękowania kierowano także do radnych sejmiku samorządowego województwa kujawsko-pomorskiego Roberta Malinowskiego i Michała Czepka za starania o dofinansowanie zakupu ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego.
Każdym z autobusów hybrydowych będzie mogło jechać maksymalnie 80 osób (w tym 25 miejsc siedzących).
– Kolejne autobusy niskoemisyjne w naszym taborze miejskim powinny zachęcać do podróżowania pojazdami transportu publicznego. Warto zostawić samochód, by skorzystać z komfortowego przejazdu nowym, bezemisyjnym lub niskoemisyjnym autobusem albo tramwajem – zachęca Anna Majchrzak-Poniewierka, dyrektor Wydziału Komunikacji Urzędu Miejskiego w Grudziądzu.
Zakup nowych autobusów hybrydowych zostanie dofinansowany w 85 procentach z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
TEKST I FOT. MARYLA RZESZUT