26 kwietnia rozpoczyna się nowy etap w grudziądzkiej komunikacji miejskiej. Jest pierwszy, zeroemisyjny autobus solaris 12 urbino. Dziś pierwszy raz woził pasażerów (dziennikarzy i urzędników). Rozwinął do 73 km na godzinę. Na tyle pozwoliły warunki. Za kierownicą siedział kierowca testowy Solarisa.
– To przełomowy moment w historii grudziądzkiej komunikacji miejskiej. Witamy pierwszy zeroemisyjny autobus elektryczny, z siedemnastu, które będzie miał Grudziądz. Wcześniej kupiliśmy 7 autobusów hybrydowych a także pierwsze tramwaje niskopodłogowe. Dodając do tego modernizację sieci tramwajowej za 150 mln zł. widzimy, że w tej kadencji wykonaliśmy „skok” w unowocześnianiu komunikacji miejskiej i dbamy o jej rozwój – mówił dziś na konferencji prasowej Maciej Glamowski, prezydent Grudziądza. – Przypomnę, że zakontraktowaliśmy jeszcze 12 autobusów hybrydowych. I na tym nie koniec, mamy kolejne plany modernizacji taboru i sieci tramwajowej. Liczymy, że pozyskamy na ten cel środki z KPO i funduszy unijnych.
Prezes MZK w Grudziądzu Paweł Maniszewski: – Elektryczny autobus solaris 12 urbino jest jednym z najpopularniejszych obecnie w Polsce. Pierwszy elektryczny autobus wyjedzie na trasę w Grudziądzu po majowym weekendzie. Z czasem, sukcesywnie na trasach w Grudziądzu pojawiać się będą kolejne elektryki, przeważnie na linii do Mniszka, Strzemięcina, Tarpna czy do szpitala. W portfolio Solaris, naszego, polskiego producenta dominują już autobusy elektryczne. Tak jest w całej Europie, dominują elektryki. Dziś wykonaliśmy kolejny krok w unowocześnianiu naszego taboru. Jednak będzie dalszy postęp. Trwają prace nad innymi typami napędu do autobusów zeroemisyjnych.
Anna Majchrzak – Poniewierka, dyrektor Wydziału Komunikacji Miejskiej grudziądzkiego Ratusza zachęca do korzystania ze zrównoważonego, ekologicznego transportu miejskiego: – Pasażerowie zyskają podwójnie: poprawi się komfort jazdy i nie będzie emisji szkodliwych substancji.
Autobusy elektryczne jeżdżą cicho. Będą jednak emitować szum przypominający jazdę autobusu spalinowego czy hybrydowego.
MZK w Grudziądzu posiada 5 ładowarek pantografowych szybkiego ładowania i 9 ładowarek plug-in wolnego ładowania. Wartość zadania przekroczyła 40 milionów zł., a sfinansowane zostało ono ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska z programu Zielony Transport Publiczny edycja I.
Szef zajezdni autobusowej MZK w Grudziądzu Mirosław Skrzypek dodaje, że wszystkich ładowarek do elektryków będzie: 7 szybkich i 17 wolnych.
Skoro Grudziądz otrzyma 17 bezemisyjnych autobusów elektrycznych, to MZK będzie musiał stopniowo wycofywać starsze autobusy, m.in. lubiane przez pasażerów scanie…
TEKST I FOT. MARYLA RZESZUT