Były bisy finałowego songu, niosącego nadzieję a na zakończenie – spotkanie publiczności z reżyserem Józefem Opalskim i aktorami.
Grudziądzcy widzowie wiedzą, co to jest dobry teatr! Wybrali wiosną w plebiscycie reżyserski i aktorski majstersztyk „Arkadia, seans lamentacyjny bez słów”. Dzięki temu Teatr KTO wrócił na grudziądzka scenę.
Nagrodę Publiczności w sobotni wieczór (28 października) odebrał Jerzy Zoń – dyrektor Teatru KTO, z rąk dyrektor teatru w Grudziądzu Anny Janosz i wicedyrektora Grzegorza Romanowskiego. – Ponieważ to jest Nagroda Publiczności to nie dziękuję sponsorom i władzom tylko dziękuję PUBLICZNOŚCI! – powiedział Jerzy Zoń.
28 października TEATR KTO z Krakowa wrócił z bardzo dobrym przedstawieniem „Uczycie nas, jak suknie się podnosi”. To cytat z songu Bertolda Brechta, ale nie tylko jego nieśmiertelne utwory zabrzmiały w spektaklu. Także teksty innych niemieckich twórców: Rogera Fernaya i Waltera Mehringa. Muzyka: Bertolda Brechta, Hannsa Eislera i Kurta Weila.
Dlaczego tak silnie przemówiły z grudziądzkiej sceny? Ponieważ aktorzy bardzo dobrze grają, znakomicie śpiewają a muzyka na żywo współtworzy spektakl, którego się nie zapomina. W Grudziądzu wystąpili najlepsi aktorzy krakowskich scen dramatycznych i estradowych. – Zdawałem sobie sprawę, że mogę podjąć się reżyserii tego przedstawienia tylko wtedy, jeśli będę mieć bardzo dobry zespół aktorów i muzyków. I taki udało się skompletować – mówił po spektaklu reżyser Józef Opalski. – Teatr KTO nie ma aktorów na etatach. Trzeba dobrać obsadę z artystów innych scen. To się powiodło, ale muszą być dublerzy niektórych postaci, gdyż aktorzy grają też w innych sztukach i terminy nieraz się nakładają.
Już przed spektaklem po foyer teatru przechadzały się wśród publiczności postacie jak żywcem wyjęte z czasów Bertolda Brechta… Misterne fryzury i kostiumy to jeszcze jeden atut spektaklu. – To nie były peruki! Przed przedstawieniem trzy godziny zajęło czesanie aktorek przez fryzjerki, aby uzyskać taki efekt – wyjawił Józef Opalski. Scenografia i kostiumy zaprojektowała Aleksandra Reda. Brawo!
Spektakl „Uczycie nas, jak suknie się podnosi” miał premierę w marcu 2023 roku. – 28 października w Grudziądzu odbyła się druga premiera, gdyż udało się zebrać tę obsadę, jaką mieliśmy na premierze w Krakowie – mówił Józef Opalski.
Jak przemówiły songi Brechta powstałe w latach dwudziestych XX wieku? Są niezwykle aktualne. – Jak gdyby napisane wczoraj – podkreśla Józef Opalski. – Ale do dziś ludzie niczego się nie nauczyli, nie wyciągnęli wniosków…
Zwłaszcza w kwestii wojny. Ten wątek jest najsilniejszy, w kontekście tego, co dziś dzieje się na świecie. Przekaz, jaki płynie ze sceny to już nie ostrzeżenie ale paląca się czerwona latarnia i wycie syren alarmowych… Niestety, wciąż są na świecie „ministrowie wojny”, którzy z życia zrobią ludziom piekło. I groźnie jest, gdyż coś się zmieniło: dziś ludzkość ma broń o niewyobrażalnej sile zniszczenia.
Songi Brechta maja już ponad 80-letnią tradycję inscenizacyjną. Mroczne, z nutą szaleństwa, przewrotnym humorem i liryzmem… Dobrze się ich słucha. W odpowiednim wykonaniu, gdyż są arcytrudne. Teatr KTO z Krakowa znakomicie sprostał wyzwaniu…
WYSTĄPILI: Anna Bugajska, Sylwia Chludzińska, Aleksandra Konior-Gapys, Bożena Zawiślak-Dolny, Krzysztof Cybulski.
GRALI: Agnieszka Bugla-Bylica – skrzypce, Jacek Bylica – piano, Grzegorz Frankowski – kontrabas, Andrzej Włodarz – akordeon.
TEKST I FOT. MARYLA RZESZUT