W stolicy toczą się dyskusje w kilku blokach tematycznych o szeroko rozumianej organizacji komunikacji miejskiej. Omawiane są różne obszary funkcjonowania transportu zbiorowego m.in. czy może być dla pasażerów bezpłatny? Prezentowany jest niskopodłogowy minibus elektryczny e-Centro C dla 32 pasażerów.
– Miałem już przyjemność wygłosić na kongresie prezentację o rozwiązywaniu problemów transportu miejskiego powstających na styku władzy samorządowej i centralnej – informuje Maciej Glamowski, prezydent Grudziądza.
Wśród gości jest m.in. senator Adam Szejnfeld i Tomasz Bratek, zastępca prezydenta miasta stołecznego Warszawy. Grudziądz reprezentują, oprócz prezydenta Macieja Glamowskiego, prezes MZK Grudziądz Paweł Maniszewski i dyrektor Wydziału Komunikacji Miejskiej Urzędu Miejskiego Anna Majchrzak-Poniewierka.
Wiceprezydent Warszawy Tomasz Bratek oświadczył m.in., że jest zwolennikiem komunikacji bezpłatnej, „bo tylko taka jest w stanie wyciągnąć z samochodów ich użytkowników”… Według niego bezpłatna komunikacja jest możliwa tylko przy dodatkowym wsparciu środkami centralnymi.
W debacie „Jak ukształtować zarządzanie transportem publicznym na styku organów centralnych i samorządowych” uczestniczy m.in. szefostwo Warszawskiego Transportu Publicznego.
O opłacalności inwestowania w autobusy wodorowe mówił Jan Kuźmiński, prezes MZA sp. z o.o.: Stwierdził m.in., że: „za wodór w przeliczeniu na jeden wozokilometr trzeba byłoby zapłacić dokładnie tyle, ile dostajemy za 1 wozokilometr od organizatora”.
Prezydent Maciej Glamowski, reprezentując Ruch Samorządowy „Tak dla Polski”, przypomniał na ogólnopolskim forum sytuację Grudziądza, któremu wskutek centralnych reform podatkowych ubyło pieniędzy m.in. na finansowanie komunikacji miejskiej. Zubożyło to przychody budżetu Grudziądza o 140 mln zł rocznie, przy budżecie miasta w granicach 700 mln zł. Prezydent Glamowski mówił też o problemach, jakie wokół miast spowodowały dopłaty z FRPA, nieprzysługujące komunikacji miejskiej. Podzielił się z uczestnikami panelu rozwiązaniem, jakie znalazł Grudziądz: wspólnie z sąsiednimi samorządami tworzy związek powiatowo-gminny.
Sponsorem Kongresu jest firma Otokar, która zaprezentowała uczestnikom niskopodłogowy minibus elektryczny klasy mini e-Centro C dla 32 pasażerów.
(marz)