Tramwaj do Mniszka. Realny czy niemożliwy? Miasto zostawia furtkę na przyszłość

– Modernizując liczne, kolejne drogi i budując całkiem nowe zostawiamy miejsce na ewentualne torowisko tramwajowe do Mniszka – mówił Maciej Glamowski, prezydent Grudziądza podczas spotkań z mieszkańcami. – Nie zamykamy możliwości wybudowania w przyszłości połączenia tramwajowego z Mniszkiem.

Przebudowane torowisko na Rządz. „Stara” pętla u zbiegu Szosy Toruńskiej i ul. Południowej w Grudziądzu. FOT. MARYLA RZESZUT

To oczywiście dalsza perspektywa, gdyż teraz miasto realizuje potężne modernizacje torowisk już istniejących. Jednak obecne władze Grudziądza widzą rozwój miasta, również komunikacji miejskiej,  także w szerokiej i odległej przyszłości.

Wizja tramwaju do Mniszka jest bliska mieszkańcom Grudziądza od czasów, gdy w latach 80. rzeczywiście torowisko do Mniszka powstało i nawet pojechały pierwsze tramwaje. Długo nie kursowały, bo się wykoleiły, jako że tory położono na byle jakim, piaszczystym podłożu i jeździć się nie dało. A inwestycja, jak to w socjalizmie, musiała być piorunem zrealizowana na którąś z kolei ważną rocznicę czy święto. Pieniądze wydano, linii tramwajowej nie poprawiono.

Jeszcze przez długie lata tory do Mniszka, położone wzdłuż Szosy Toruńskiej, przypominały o fuszerce. Mieszkańcy z żalem patrzyli na tory, niepotrzebną już linię trakcyjną, przystanki i ustawione znaki „Uwaga, tramwaj!”, ostrzegające przed tramwajem, który nie jeździł.

Czy do tematu można wrócić? Dlaczego nie. Jeśli za pewien czas znajdą się pieniądze, tramwaj do Mniszka może powstać. Obecna władza miejska nie zamyka takiej perspektywy.

Zostawiamy pas terenu, na którym może w przyszłości powstać linia tramwajowa

Maciej Glamowski, prezydent Grudziądza nie wyklucza takiej opcji. – Realizując liczne inwestycje drogowe w tej części miasta bierzemy pod uwagę taką możliwość. Dlatego zostawiamy pas terenu, na którym można w przyszłości zbudować linię tramwajową. Jest koncepcja, by trasa prowadziła od pętli na Rządzu do Drogi Mazowieckiej.

Nowe torowisko na osiedle Rządz u zbiegu ul. Konstytucji 3 Maja i Południowej.

Od lat 80. Grudziądz bardzo się rozbudował i linia tramwajowa wzdłuż Szosy Toruńskiej i ul. Chełmińskiej jest mniej uzasadniona niż trasa w pobliże powstałej części przemysłowej miasta.

– W rejonie Rządza powstało osiedle Dębowe Wzgórze. Przy ul. Magazynowej i okolicy działa mnóstwo nowych firm, do których pracownicy chętnie dojechaliby tramwajem – analizuje sytuację Andrzej Maciejewski, kierownik referatu w Wydziale Komunikacji Miejskiej  Urzędu Miejskiego w Grudziądzu. – Oczywiście mówimy o bardzo dalekosiężnych, ale realnych planach. To są plany koncepcyjne.  Uzasadnione byłoby pociągnięcie linii tramwajowej od pętli na Rządzu w południowej części miasta, w kierunku zakładów pracy w Mniszku. Do Drogi Mazowieckiej. Tu torowisko kończyłoby się pętlą. Samo przejście przez tory kolejowe w Mniszku jest wykluczone, z racji olbrzymich kosztów i ogromnego wyzwania technicznego.

– Przy ul. Składowej, w pobliżu Drogi Mazowieckiej mamy zajezdnię autobusową. Możliwa byłaby jej rozbudowa o część tramwajową. Mógłby stamtąd wyjeżdżać tramwaj na pierwszy, poranny kurs w kierunku centrum miasta – rozważa Włodzimierz Tesz z MZK w Grudziądzu. – To wszystko jest możliwe, tylko są to dziś futurystyczne plany.

Bydgoszcz chciała nam „podebrać” motorniczych    

Plany dalekosiężne, koncepcyjne miasto też musi mieć. Rozbudowa komunikacji tramwajowej – ekologicznej, szybkiej i bezpiecznej – ma sens. Grudziądz, jako jedno z 15 miast w Polsce może się pochwalić komunikacją tramwajową. I to jedną z pierwszych w kraju, bo istniejącą już od 1896 roku. MZK dopracował się profesjonalnej ekipy fachowców „od tramwajów” i to jest też cenny kapitał spółki. Niedawno, po strajkach MZK w Bydgoszczy, próbowano „podebrać” Grudziądzowi motorniczych. Widocznie są w cenie, więc należy ich zatrzymać w Grudziądzu, dbając o nich.

Rozwój komunikacji tramwajowej dawałby perspektywę także naszym pracownikom związanym z tym rodzajem transportu publicznego.

Tramwaj przez ul. Rapackiego też możliwy

Inny odcinek linii tramwajowej, który mógłby być rozbudowany to trasa od dworca kolejowego i ul. Królewskiej przez ul. Rapackiego (w pobliżu dworca PKS) do al. 23 Stycznia. W trakcie opracowywania miejscowych planów możliwość rozbudowy linii tramwajowej jest ujęta. Pozostaje najważniejsza kwestia: sfinansowania takich inwestycji za jakiś – dłuższy –  czas. Na pewno miasto o dofinansowanie będzie walczyć. I ważne, że jest wizja, że nie zamyka się perspektywy rozwoju komunikacji tramwajowej.

TEKST I FOT. MARYLA RZESZUT 

Podziel się tym wpisem

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram

Portal eGrudziadz odżył!
Rozpoczynamy całkiem nowy etap

Witajcie Internauci!
Ruszamy z całkiem nową odsłoną portalu newsowego www.egrudziadz.pl
Dobrych informacji nigdy za wiele! Będziemy wam ich dostarczać. Na pewno bez fake newsów, których ostatnio w mediach całe mnóstwo. Bez jednostronnych nagonek, w czyimś interesie.
Dla nas liczy się prawda, sprawdzone informacje, ciekawa forma, wysłuchanie wszystkich stron zainteresowanych problemem, kontakt z czytelnikami. Dlatego już piszą dla Was dziennikarze profesjonaliści, z wieloletnim doświadczeniem w dużych, regionalnych dziennikach. Znający prawo prasowe i etykę zawodu dziennikarza. Znający miasto i jego problemy. Nie wahający się podejmować trudnych tematów.
Znajdziecie na naszej stronie ciekawe informacje z regionu, Polski i świata, ale przede wszystkim i najwięcej – z Grudziądza. Będą wywiady, newsy, dobre relacje z wydarzeń, fotogalerie, filmiki wideo i komentarze. Także opinie Czytelników.
Zapraszamy dotychczasowych sympatyków tej gazety internetowej i już od teraz zamierzamy przyciągać całe mnóstwo nowych.
Maryla Rzeszut, redaktor naczelna gazety internetowej www.eGrudziadz.pl

Tramwaj do Mniszka. Realny czy niemożliwy? Miasto zostawia furtkę na przyszłość

Podziel się tym wpisem

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram

Podobne wpisy:

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Musisz zaakceptować by korzystać z serwisu