Jedna z najnowocześniejszych w Europie elektrowni gazowo-parowych powstanie w Grudziądzu. Jej budowa rozpocznie się w tym roku. A już teraz trwają ostrożne „przymiarki”, kogo PKN Orlen mógłby w Grudziądzu wspierać…
Prace budowlane rozpoczną się w 2022 roku a zakończą w 2025 r. Projekt realizowany w formule „pod klucz”, obejmie zaprojektowanie, dostawy, roboty budowlane, montaż, szkolenie personelu, rozruch, przekazanie elektrowni do eksploatacji i usługi gwarancyjne.
Czyli – klamka zapadła, elektrownia w Grudziądzu powstanie. Miastu przyniesie ta inwestycja ogromne korzyści.
– Zyskamy około 30 mln zł na układ drogowy. To gigantyczne środki – podkreśla Maciej Glamowski, prezydent Grudziądza. – Powstanie system dróg, w dość trudnym terenie. Trzeba się cieszyć. Renegocjujemy umowę drogową. Mam nadzieję, że uda się wynegocjować maksymalnie najlepsze dla nas warunki. Zyskamy cały układ drogowy, z dojazdem do szpitala. Poza tym do kasy miasta będzie wpływać podatek od nieruchomości, przynajmniej kilkanaście milionów zł. rocznie. Ponadto w trakcie budowy elektrowni miejscowe firmy będą mogły liczyć na zaangażowanie ich w postaci podwykonawców a po uruchomieniu elektrowni gazowo-parowej znajdzie się w niej kilkadziesiąt miejsc pracy – dla wysoko wyspecjalizowanej kadry.
– Taka inwestycja oznacza zwykle sponsorowanie miejscowych klubów sportowych lub instytucji kulturalnych. Może potężny inwestor zechce wesprzeć naszą drużynę piłkarską i będzie Olimpia Orlen Grudziądz? – rozmarzył się radny Krzysztof Pokora (Koalicja Obywatelska ) podczas niedawnej sesji Rady Miejskiej.
Nie tylko radny Krzysztof Pokora wybiega myślami w przyszłość, kiedy to elektrownia w Grudziądzu już powstanie. W klubach sportowych i instytucjach kultury działacze zaczynają snuć rozważania o ewentualnym sponsoringu przez Energę czy – ogólniej – przez Orlen.
Dziś przypomina to trochę dzielenie skóry na niedźwiedziu, który jest jeszcze w lesie. Jednak kto wie, czy dobrze przeanalizowany pomysł na przekonanie zarządu PKN Orlen do finansowania ważnego przedsięwzięcia w Grudziądzu, nie przyniesie pozytywnego efektu. Należy jednak wziąć pod uwagę, że…
– Trzeba się wpisać w strategię marketingową Grupy Orlen, która ma swoje preferencje jeśli chodzi o sponsoring. Czy Grupa Orlen wesprze coś w Grudziądzu? Zobaczymy – tłumaczy prezydent Maciej Glamowski. – W okolicach września będą konstruowane koncepcje marketingowe Grupy Orlen. Liczymy, że Grudziądz się tam znajdzie. Jednak musimy się wpisać w strategię marketingową Grupy Orlen. Wyjść z tym, co oni preferują.
A dziś wiemy, że flagowy projekt PKN Orlen to współpraca z zespołem Formuły 1 – Alfa Romeo F1 Team Orlen i Robertem Kubicą, co w 2021 r. wygenerowało ekwiwalent mediowy na poziomie ok. 650 mln zł.
Ale koncern ten sponsoruje również dwukrotnego, żużlowego mistrza świata – Bartosza Zmarzlika, także zawodników w Rajdzie Dakar, Bartłomieja Marszałka – w wodnej Formule 1 oraz kierowców wyścigowych – Mikołaja Marczyka i Kacpra Wróblewskiego. Orlen promują też reprezentacje Polski w siatkówce, lekkiej atletyce czy drużyny – m.in. piłki nożnej i piłki ręcznej, ku radości polskich kibiców.
Można w Grudziądzu z pewną nadzieją myśleć o tym, że PKN Orlen kogoś jednak zechce wesprzeć. Dlatego, że koncern rozbudowuje tę sferę swojej działalności.
W ciągu 4 lat wsparcie sportu, kultury i działań społecznych przez PKN Orlen wzrosło o 120 procent
Bo to się Orlenowi opłaca. Wsparcie 80 utalentowanych sportowców, zaangażowanie w projekty aktywnego rozwoju łącznie 55 tysięcy dzieci i młodzieży – to wzmocniło rozpoznawalność marki Orlen w ostatnich czterech latach.
Projekty wspierane przez koncern oraz ich wpływ na prowadzony biznes po raz drugi znalazły się w raporcie rocznym z działalności sponsoringowej. Tu dokument uwzględnia także spółki wchodzące w skład Grupy Orlen i aktywne w sponsoringu – Anwil, Energa, Orlen Oil i Orlen Paliwa.
PKN Orlen jest liderem wśród sponsorów sportu, kultury i projektów społecznych.
– Skutecznym narzędziem wspierającym nasze cele biznesowe jest działalność sponsoringowa. W jej wyniku, tylko w 2021 roku Grupa Orlen w Polsce i za granicą wypracowała łączny ekwiwalent mediowy na poziomie ponad 1 mld zł. – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen. – To pokazuje, że sponsoring należy traktować nie tylko jako bardzo skuteczne narzędzie do wzmacniania rozpoznawalności marki, ale też jako długofalową inwestycję. Jesteśmy firmą globalną, 50 proc. przychodów przynoszą aktywności zagraniczne i tak postrzegamy oraz budujemy wizerunek naszej marki. Stąd m.in. nasza obecność w Formule 1 i współpraca z zespołem Alfa Romeo F1 Team Orlen, dzięki której docieramy do milionów kibiców i potencjalnych klientów na całym świecie.
*Spółka CCGT Grudziądz zawarła z Operatorem Sieci Przesyłowych (w grudniu 2021 r) 17-letni kontrakt, z obowiązkiem mocowym w wysokości 518,370 MW, z pierwszym rokiem dostaw w 2026 r.
*Spółka CCGT Grudziądz z Grupy Energa już wybrała generalnego wykonawcę bloku gazowo-parowego o mocy netto ok. 563 MW za szacunkową kwotę ok. 2 mld zł. Inwestycję zrealizuje konsorcjum firm: Siemens Energy Global GmbH & Co KG, Siemens Energy Sp. z.o.o. i Mytilineos S.A.
MARYLA RZESZUT