Grudziądz dba o zdrowie seniorów

Grudziądz jest kolejną gminą, która postanowiła zadbać o zdrowie seniorów. To właśnie ta grupa wiekowa powinna wyjątkowo dbać o aktywność ruchową, która wpływa nie tylko na zdrowe ciało, ale też zdrowy umysł.

Jak zacząć ćwiczyć po 60-ce?

Nieważne jak długą miałeś przerwę – ćwiczenia możesz zacząć w każdym wieku. Współcześnie tylko 40% dorosłych przestrzega zaleceń i ćwiczy przez 150 minut tygodniowo. Jest to najniższa zalecana dawka ćwiczeń aerobowych. Przy takiej aktywności nie możemy też zapomnieć o ćwiczeniach siłowych. Powinniśmy je włączyć do naszego planu tygodnia co najmniej 2 razy w tygodniu. Ten wymóg spełnia już tylko 20% osób. Oczywiście te statystyki są jeszcze gorsze w przypadku osób po 60-ce. A to właśnie aktywność ruchowa może je ochronić przed wieloma chorobami, nadwagą, ale też depresją.

Jeżeli chcesz poprawić swoją kondycję, zacznij etapami. Na początek załóż sobie cel, ale upewnij się, że jest on do osiągnięcia. Żeby zwiększyć swoją wydolność, stopniowo zwiększaj intensywność ćwiczeń: rób więcej kilometrów, zwiększ obciążenie, ćwicz dłużej. Nie zniechęcaj się – jeżeli wcześniej nie ćwiczyłeś, to nawet ćwiczenia raz w tygodniu zrobią różnicę.

Ćwiczenia muszą być dostosowane do możliwości seniora

Dostosuj ćwiczenia do możliwości swojego ciała. Jak to zrobić? Sprawdź np. czy możesz normalnie rozmawiać podczas treningu. Jeżeli ćwiczenia zrobią się zbyt łatwe, rób je częściej, szybciej albo zmień ich rodzaj. Może chcesz popracować nad swoją równowagą? Możesz zacząć od prostego ćwiczenia, jakim jest stanie na jednej nodze. Z czasem Twoja stabilność będzie większa i będziesz w stanie dłużej wytrzymać. Zwiększanie stopnia zaawansowania ćwiczeń jest konieczne dla zobaczenia nowych efektów. Nasze ciało szybko się dostosowuje do kolejnych wyzwań, dlatego musimy zmieniać poziom trudności. Róbmy to jednak stopniowo, żeby nie nabawić się urazów.

Jakie ćwiczenia powinny wykonywać osoby starsze?

Większość sportów i ćwiczeń jest bezpiecznych nawet dla osób starszych – wszystko zależy od ich kondycji. Idealne na pewno będą spokojne zajęcia typu pilates, lekki aerobik z piłką czy marsze z kijkami. Świetną dyscypliną dla seniorów jest też pływanie. Nie obciążą stawów, buduje kondycje i pomaga spalać kalorie. Obecnie nie trzeba już nawet wychodzić z domu, żeby zadbać o swoje ciało – jeżeli senior posiada laptopa albo smartfona, może ćwiczyć z Youtubem. Wystarczy mata, hantelki, gumy albo piłka do ćwiczeń i gimnastykę można wykonywać codziennie rano, albo wieczorem.

Ćwiczenia wpływają nie tylko na ciało, ale też na mózg

Kiedy zbliża się starość, zwiększają się też nasze obawy dotyczące coraz gorszego stanu naszego umysłu. Pocieszające jest to, że odpowiednie nawyki mogą przedłużyć dobry stan naszego mózgu oraz polepszyć pamięć.

Żeby nasz mózg był w dobrej kondycji, my również musimy o siebie dbać. Zdrowe nawyki żywieniowe, aktywność ruchowa i odpowiednia dawka snu to recepta na sprawny umysł. Dodatkowe czynniki to angażująca praca oraz ogólne zadowolenie z naszego życia.

Usprawnij swój mózg

Utrzymanie zatrudnienia i obowiązki zawodowe sprzyjają utrzymaniu dobrego stanu umysłu, a mogą nawet go poprawić. Praca powoduje, że jesteśmy bardziej zaangażowani społecznie i mniej podatni na depresję, a to w związku z dobrym zdrowiem mózgu. Obowiązki zawodowe przekładają się na możliwość wykorzystania umiejętności naszego mózgu: rozwiązywania problemów, analizowania ich poszczególnych części, pojmowania informacji z różnych źródeł, podejmowania decyzji.

Często czekamy z upragnieniem na emeryturę tylko po to, żeby się przekonać, że nic nas na niej nie czeka. Warto znaleźć sobie inne formy spędzania czasu, czy to z rodziną, czy nad nowym hobby. Nawet jeżeli masz dobrą sytuację finansową, zarobione wynagrodzenie zwiększy twoją pewność siebie. Pamiętaj też o pielęgnowaniu relacji z ludźmi. Umawiaj się na regularnie na spotkania, żeby weszło Ci to w nawyk.

Co gmina Grudziądz robi dla seniorów?

Gmina w latach 2020-2021 prowadziła program „Aktywni seniorzy w Gminie Grudziądz”. Chociaż projekt, podczas którego w klubach dla seniorów odbywały się specjalne zajęcia, już się zakończył, to gmina dalej dba o aktywność seniorów. W klubach seniora dalej regularnie odbywają się różnego rodzaju zajęcia dla seniorów, w mieście organizowane są wydarzenia mające na celu aktywizację osób starszych. Dodatkowo w całej gminie powstaje coraz więcej siłowni na świeżym powietrzu, z których mogą korzystać osoby w każdym wieku. Dzięki takim akcjom seniorzy w całej gminie mogą dalej dbać o swoje ciało i umysł.

Autor: Joanna Choma

Podziel się tym wpisem

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram

Portal eGrudziadz odżył!
Rozpoczynamy całkiem nowy etap

Witajcie Internauci!
Ruszamy z całkiem nową odsłoną portalu newsowego www.egrudziadz.pl
Dobrych informacji nigdy za wiele! Będziemy wam ich dostarczać. Na pewno bez fake newsów, których ostatnio w mediach całe mnóstwo. Bez jednostronnych nagonek, w czyimś interesie.
Dla nas liczy się prawda, sprawdzone informacje, ciekawa forma, wysłuchanie wszystkich stron zainteresowanych problemem, kontakt z czytelnikami. Dlatego już piszą dla Was dziennikarze profesjonaliści, z wieloletnim doświadczeniem w dużych, regionalnych dziennikach. Znający prawo prasowe i etykę zawodu dziennikarza. Znający miasto i jego problemy. Nie wahający się podejmować trudnych tematów.
Znajdziecie na naszej stronie ciekawe informacje z regionu, Polski i świata, ale przede wszystkim i najwięcej – z Grudziądza. Będą wywiady, newsy, dobre relacje z wydarzeń, fotogalerie, filmiki wideo i komentarze. Także opinie Czytelników.
Zapraszamy dotychczasowych sympatyków tej gazety internetowej i już od teraz zamierzamy przyciągać całe mnóstwo nowych.
Maryla Rzeszut, redaktor naczelna gazety internetowej www.eGrudziadz.pl

Grudziądz dba o zdrowie seniorów

Grudziądz jest kolejną gminą, która postanowiła zadbać o zdrowie seniorów. To właśnie ta grupa wiekowa powinna wyjątkowo dbać o aktywność ruchową, która wpływa nie tylko na zdrowe ciało, ale też zdrowy umysł.

Jak zacząć ćwiczyć po 60-ce?

Nieważne jak długą miałeś przerwę – ćwiczenia możesz zacząć w każdym wieku. Współcześnie tylko 40% dorosłych przestrzega zaleceń i ćwiczy przez 150 minut tygodniowo. Jest to najniższa zalecana dawka ćwiczeń aerobowych. Przy takiej aktywności nie możemy też zapomnieć o ćwiczeniach siłowych. Powinniśmy je włączyć do naszego planu tygodnia co najmniej 2 razy w tygodniu. Ten wymóg spełnia już tylko 20% osób. Oczywiście te statystyki są jeszcze gorsze w przypadku osób po 60-ce. A to właśnie aktywność ruchowa może je ochronić przed wieloma chorobami, nadwagą, ale też depresją.

Jeżeli chcesz poprawić swoją kondycję, zacznij etapami. Na początek załóż sobie cel, ale upewnij się, że jest on do osiągnięcia. Żeby zwiększyć swoją wydolność, stopniowo zwiększaj intensywność ćwiczeń: rób więcej kilometrów, zwiększ obciążenie, ćwicz dłużej. Nie zniechęcaj się – jeżeli wcześniej nie ćwiczyłeś, to nawet ćwiczenia raz w tygodniu zrobią różnicę.

Ćwiczenia muszą być dostosowane do możliwości seniora

Dostosuj ćwiczenia do możliwości swojego ciała. Jak to zrobić? Sprawdź np. czy możesz normalnie rozmawiać podczas treningu. Jeżeli ćwiczenia zrobią się zbyt łatwe, rób je częściej, szybciej albo zmień ich rodzaj. Może chcesz popracować nad swoją równowagą? Możesz zacząć od prostego ćwiczenia, jakim jest stanie na jednej nodze. Z czasem Twoja stabilność będzie większa i będziesz w stanie dłużej wytrzymać. Zwiększanie stopnia zaawansowania ćwiczeń jest konieczne dla zobaczenia nowych efektów. Nasze ciało szybko się dostosowuje do kolejnych wyzwań, dlatego musimy zmieniać poziom trudności. Róbmy to jednak stopniowo, żeby nie nabawić się urazów.

Jakie ćwiczenia powinny wykonywać osoby starsze?

Większość sportów i ćwiczeń jest bezpiecznych nawet dla osób starszych – wszystko zależy od ich kondycji. Idealne na pewno będą spokojne zajęcia typu pilates, lekki aerobik z piłką czy marsze z kijkami. Świetną dyscypliną dla seniorów jest też pływanie. Nie obciążą stawów, buduje kondycje i pomaga spalać kalorie. Obecnie nie trzeba już nawet wychodzić z domu, żeby zadbać o swoje ciało – jeżeli senior posiada laptopa albo smartfona, może ćwiczyć z Youtubem. Wystarczy mata, hantelki, gumy albo piłka do ćwiczeń i gimnastykę można wykonywać codziennie rano, albo wieczorem.

Ćwiczenia wpływają nie tylko na ciało, ale też na mózg

Kiedy zbliża się starość, zwiększają się też nasze obawy dotyczące coraz gorszego stanu naszego umysłu. Pocieszające jest to, że odpowiednie nawyki mogą przedłużyć dobry stan naszego mózgu oraz polepszyć pamięć.

Żeby nasz mózg był w dobrej kondycji, my również musimy o siebie dbać. Zdrowe nawyki żywieniowe, aktywność ruchowa i odpowiednia dawka snu to recepta na sprawny umysł. Dodatkowe czynniki to angażująca praca oraz ogólne zadowolenie z naszego życia.

Usprawnij swój mózg

Utrzymanie zatrudnienia i obowiązki zawodowe sprzyjają utrzymaniu dobrego stanu umysłu, a mogą nawet go poprawić. Praca powoduje, że jesteśmy bardziej zaangażowani społecznie i mniej podatni na depresję, a to w związku z dobrym zdrowiem mózgu. Obowiązki zawodowe przekładają się na możliwość wykorzystania umiejętności naszego mózgu: rozwiązywania problemów, analizowania ich poszczególnych części, pojmowania informacji z różnych źródeł, podejmowania decyzji.

Często czekamy z upragnieniem na emeryturę tylko po to, żeby się przekonać, że nic nas na niej nie czeka. Warto znaleźć sobie inne formy spędzania czasu, czy to z rodziną, czy nad nowym hobby. Nawet jeżeli masz dobrą sytuację finansową, zarobione wynagrodzenie zwiększy twoją pewność siebie. Pamiętaj też o pielęgnowaniu relacji z ludźmi. Umawiaj się na regularnie na spotkania, żeby weszło Ci to w nawyk.

Co gmina Grudziądz robi dla seniorów?

Gmina w latach 2020-2021 prowadziła program „Aktywni seniorzy w Gminie Grudziądz”. Chociaż projekt, podczas którego w klubach dla seniorów odbywały się specjalne zajęcia, już się zakończył, to gmina dalej dba o aktywność seniorów. W klubach seniora dalej regularnie odbywają się różnego rodzaju zajęcia dla seniorów, w mieście organizowane są wydarzenia mające na celu aktywizację osób starszych. Dodatkowo w całej gminie powstaje coraz więcej siłowni na świeżym powietrzu, z których mogą korzystać osoby w każdym wieku. Dzięki takim akcjom seniorzy w całej gminie mogą dalej dbać o swoje ciało i umysł.

Autor: Joanna Choma

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Musisz zaakceptować by korzystać z serwisu