Ekipa z grudziądzkiego MZK przetestowała pierwszą ładowarkę do autobusów elektrycznych. Podłączyła go do autobusu hybrydowego. A pierwszy „elektryk” pojawi się w Grudziądzu już w kwietniu!
Wkrótce do Grudziądza trafi pierwszy z zamówionych 17 autobusów Solaris Urbino 12 Electric. Miasto wyda na te pojazdy ponad 40 milionów zł. Pierwszy elektryczny Solaris 12 Urbino pomyślnie przechodzi homologacje u producenta w Bolechowie pod Poznaniem i w Czechach.
Tymczasem w Grudziądzu trzeba było przygotować i zainstalować ładowarki dla autobusów elektrycznych.
Gdzie znajdują się takie ładowarki?
Na pętlach autobusowych: w Mniszku, na Strzemięcinie, na ul. Rydygiera koło szpitala, na ul. Poniatowskiego, na al. 23 Stycznia.
Trafostacja ustawiona do obsługi autobusów elektrycznych na al. 23 Stycznia w Grudziądzu (koło przystanku w kierunku Tarpna) wygląda jak… słup ogłoszeniowy! Musi taka być, gdyż to wymóg konserwatora. Ten plac jest w centrum Starówki i stacja transformatorowa nie może psuć krajobrazu.
Trafostacja niczym słup ogłoszeniowy na al. 23 Stycznia w Grudziądzu. Taka forma jest odpowiednia na terenie Starego Miasta. Fot. MARYLA RZESZUT
Pierwszy z 17 autobusów Solaris Urbino 12 Electric już jest w barwach miasta Grudziądza: biało-czerwono-żółtych. Wstępne odbiory techniczne przeprowadzili wcześniej u producenta pracownicy Miejskiego Zakładu Komunikacji w Grudziądzu. Konieczne będą jeszcze szkolenia na miejscu, w Grudziądzu. Dopiero wtedy pierwszy autobus elektryczny włączony zostanie do taboru Miejskiego Zakładu Komunikacji.
– To historyczna wymiana, odnawianie taboru komunikacji miejskiej w naszym mieście na nowoczesny, bezemisyjny – podkreśla Maciej Glamowski, prezydent Grudziądza. – Niedawno kupiliśmy też cztery nowe tramwaje Moderusy Beta a wkrótce na ulicach miasta pojawią się elektryczne autobusy Solaris 12 Urbino, których będzie 17. Ponadto wcześniej kupiliśmy 7 autobusów hybrydowych. Grudziądzka flota będzie jedną z najnowocześniejszych. Wśród inwestycji strategicznych mamy dalszą przebudowę sieci tramwajowej i powstanie nowych odcinków. Wybiegając planami w przyszłość zakładamy modernizację torowisk od alei 23 Stycznia przez ulicę Dworcową w kierunku ul. Rapackiego i w kierunku Rządza. Pętla byłaby na osiedlu Mniszek. Taka rozbudowa linii oznacza konieczność dokupienia nowych tramwajów.
MARYLA RZESZUT