Spotkanie odbyło się w marinie przy ul. Portowej. Grudziądzanie mogli poznać już realizowane i planowane inwestycje oraz zadać pytania.
Przede wszystkim rozbudowana zostanie Trasa Średnicowa. Ta wielka inwestycja jest na etapie uzyskiwania opinii środowiskowej. Rozbudowana zostanie ul. Jana Pawła II – od Drogi Łąkowej do mostku na Trynce i ul. Lotnicza z nowym odcinkiem, który będzie dojazdem do przyszłych terenów inwestycyjnych. Wybudowana zostanie nowa jezdnia z wiaduktem nad ul. Lotniczą i Waryńskiego oraz terenami PKP. Planowana jest rozbudowa ronda u zbiegu Drogi Łąkowej i Lotniczej i budowa nowego ronda na skrzyżowaniu Drogi Granicznej i Łyskowskiego. Wzdłuż Trasy Średnicowej powstanie ścieżka rowerowa.
Budowa 90 km drogi ekspresowej S5 z Ostródy do Grudziądza, połączy obwodnicę Ostródy, poprzez Kisielice i Łasin z autostradą A1 w Grudziądzu. – Najlepszy dla nas jest wariant zapewniający dobre połączenie komunikacyjne a zarazem minimalizujący konieczność wyburzenia domów mieszkalnych i oszczędzający cenne tereny przyrodnicze – mówił Maciej Glamowski, prezydent Grudziądza.
W trakcie realizacji jest nowoczesny układ drogowy na Rządzu. To inwestycja za 23 miliony zł. Tu układane są kolejne warstwy konstrukcyjne jezdni, a wkrótce położona zostanie nawierzchnia ścieralna jezdni i posadzona będzie zieleń. Powstaje też niecka pod ogród deszczowy. Budowa układu dróg na Rządzu planowo powinna zakończyć się do 31 grudnia 2024 roku.
Trwa budowa ulic Południowej i Jaskółczej. Kierowcy narzekają na objazdy, ale ta inwestycja zapewni w 2025 roku duży komfort jazdy. Roboty drogowe prowadzone są na odcinku od Trasy Średnicowej do ul. Zaleśnej. Zdemontowana jest nawierzchnia, drogowcy rozpoczęli wykonywanie konstrukcji jezdni i poszerzeń. Powstanie tu trasa pieszo-rowerowa. Pierwszy etap ul. Południowej do Trasy Średnicowej do ul. Zaleśnej kosztować będzie 5,5 miliona zł a drugi – od Miłoleśnej do Jaskółczej około 18 miliona zł. I etap powinien być zakończony w połowie czerwca 2025 r. a II etap z końcem 2025 roku.
Całkowicie zmieni się układ drogowy w Tarpnie, gdzie budowane są ul. Witosa, Karabinierów, Łyskowskiego i rondo Damazego Klimka. Na zamkniętym dla ruchu skrzyżowaniu ul. Karabinierów i Piłsudskiego ekipy remontowe usuwają kolizje z podziemnym uzbrojeniem. Konieczna jest tu wymiana gruntów nienośnych. Już widać pierwsze nawierzchnie nowych chodników i krawężniki jezdni. Inwestycja ta kosztuje 9,5 miliona zł. Planowane zakończenie – połowa 2025 roku.
Przebudowa mostku na Trynce przy ul. Bluszczowej (za około 8 milionów zł) rozpocznie się w tym roku a zakończy w grudniu 2025 r. Trwa procedura związana z wykonaniem dokumentacji projektowej.
– Miasto zabiega o przejęcie terenów od PKP, by zbudować trasę Dworcową od siedziby MZK do ronda PePeGe – informował prezydent Maciej Glamowski. – Ta inwestycja kosztować będzie około 3,5 miliona zł.
Ponad 56 milionów zł. będzie kosztować przebudowa układu drogowego w Mniszku, gdzie powstaną trzy ronda: u zbiegu Drogi Jeziornej i Szosy Toruńskiej, u zbiegu Drogi Jeziornej i Malczewskiego oraz na skrzyżowaniu Malczewskiego, Sportowców, Drogi Kujawskiej (w pobliżu pętli autobusowej). Ta inwestycja może potrwać do 2027 roku. Trwa procedura wyłonienia wykonawcy.
Konsultacje społeczne przeprowadzi w Grudziądzu Centralnego Portu Komunikacyjnego – w sprawie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla budowy linii kolejowych nr 5 i 242 Grochowalsk – Grudziądz – Warlubie i budowy linii kolejowej z Grudziądza do Gdańska odbędzie się spotkanie z mieszkańcami 4 listopada o godz. 17.00 w Grudziądzkim Inkubatorze Przedsiębiorczości przy al. 23 Stycznia 46.
Na poprawę komunikacji w regionie i udrożnienie ruchu tranzytowego wpłynie na pewno przebudowa i modernizacja istniejącej drogi krajowej nr 55 na odcinku od Nowego Dworu Gdańskiego do Stegny.
O innych, ważnych dla miasta inwestycjach drogowych będziemy systematycznie informować. Jest ich bardzo dużo.
(marz)