GDDKiA na sejmowej komisji uznaje wariant północny trasy S5 za najgorszy. Bo najdroższy. Grudziądz walczy dalej

Jak przebiegła sejmowa komisja infrastruktury? Grudziądz miał przebić się z argumentami za wariantem północnym drogi ekspresowej S5, ale „opór materii” jest duży. Przedstawicielka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wprost „wypaliła”: – To najgorszy wariant! Zajął 4. miejsce…

Delegacja władz miejskich Grudziądza przed Sejmem RP.

Grudziądzanie po zakończeniu posiedzenia sejmowej komisji zapowiedzieli, że nie złożą broni. – Nie ma naszej zgody, by o wykreśleniu wariantu północnego, uwzględniającego most na Wiśle, decydowali urzędnicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – stwierdził Maciej Glamowski, prezydent Grudziądza. – Wariant korzystny dla Grudziądza, ale także regionu,  powinien być przeanalizowany pod każdym kątem w ramach Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowego.

Bo najwyraźniej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad czuje się panem sytuacji i już ustaliła, że wariant północny S5, uwzględniający most na Wiśle koło Grudziądza przepadł i nie ma co do niego wracać. Jak bowiem zaznaczyła Agnieszka Bogucka, dyrektor departamentu strategii GDDKiA: – Uzyskał najmniejszą punktację a udział społeczeństwa na etapie studium korytarzowego wykazał, że mieszkańcy są przeciwni korytarzowi brązowemu. Nie poszukujemy rozwiązań w korytarzu północnym, bo wypadł najgorzej. Jest nieuzasadniony ekonomicznie.  

Na sejmowej komisji infrastruktury racje przemawiające za wersją północną S5 przedstawia Sylwia Łazarczyk, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich. Za nią – Maciej Glamowski, prezydent Grudziądza i Łukasz Kowarowski, przewodniczący Rady Miejskiej w Grudziądzu.

Poseł Tomasz Szymański (PO, Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska) bronił stanowiska Grudziądza: – Mówimy o studium korytarzowym, z wariantami zielonym, fioletowym i czerwonym. Był też niebieski. Gdy nagle pojawiły się warianty 1A i 3B, o których nikt nie wiedział. Podmioty samorządowe przy takiej inwestycji są niezwykle ważne. To żaden argument, że wariant północny z mostem jest drogi, bo nie takie przedsięwzięcia już realizowaliście. Koniecznie trzeba wziąć pod uwagę, że w Grudziądzu i okolicach jest duża koncentracja jednostek wojskowych i w obecnej sytuacji szalenie ważna jest geopolityka.  

Stanowisko Grudziądza wspierali także posłowie: Robert Kwiatkowski (PPS) i Paweł Olszewski (KO).    

Argumenty za wariantem północnym S5 przedstawiła Sylwia Łazarczyk, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Grudziądzu. Stanowczo zaznaczyła: – Nigdy nie negowaliśmy wariantu północnego, w żadnym momencie nie mówiliśmy, że jest on zły, to są kłamstwa. Zawsze go popieraliśmy, bo jest on dla Grudziądza strategicznie ważny. Jeśli nie będzie nowego mostu w rejonie Grudziądza, to jeśli stanie się coś na S5, dotychczasowy most się zakorkuje, miasto też.  

Swoje racje przedstawili także wójt gm. Dragacz Dorota Krezymon i wójt gm. Grudziądz Andrzej Rodziewicz.  

Obecny na komisji infrastruktury poseł Jan Krzysztof Ardanowski (PiS), były minister rolnictwa i rozwoju wsi (do 2020 roku, a wcześniej od 2005 do 2007 r. podsekretarz stanu w ministerstwie rolnictwa) sugerował, żeby w ogóle uciąć dyskusje. –  Trasy szybkiego ruchu mają znaczenie szerokie, dla kraju, a nie dla lokalnych interesów. Kwestię mostu, że niby pomoże on w transporcie i obronie przesmyku Suwalskiego w razie działań militarnych, można między bajki włożyć – twierdził. – Jeśli będziemy skupiać się na przebiegach tras, które uwzględniają interesy gmin, to nigdy żadnej inwestycji nie przeprowadzimy. „Czarna dziura” między Bydgoszczą i Marzami wypełniła się.

Dodał jeszcze, że „most nie jest argumentem, zawsze można go wysadzić w powietrze…”

Właściwie delegacja z Grudziądza nie miała zbytnio czasu na szczegółowe, dobitne  wyłożenie swoich racji.  Mówiąc wprost, napotkała mur w postaci GDDKiA. Wystosowane zostanie pismo i sprawa będzie kontynuowana na poziomie ministerialnym.

Sejmowa komisja infrastruktury zajęła się informacją na temat prac projektowych drogi ekspresowej S5 na odcinku Wirwajdy – Nowe Marzy, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości wybudowania mostu drogowego na Wiśle w okolicach Grudziądza.

(marz)

Podziel się tym wpisem

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram

Portal eGrudziadz odżył!
Rozpoczynamy całkiem nowy etap

Witajcie Internauci!
Ruszamy z całkiem nową odsłoną portalu newsowego www.egrudziadz.pl
Dobrych informacji nigdy za wiele! Będziemy wam ich dostarczać. Na pewno bez fake newsów, których ostatnio w mediach całe mnóstwo. Bez jednostronnych nagonek, w czyimś interesie.
Dla nas liczy się prawda, sprawdzone informacje, ciekawa forma, wysłuchanie wszystkich stron zainteresowanych problemem, kontakt z czytelnikami. Dlatego już piszą dla Was dziennikarze profesjonaliści, z wieloletnim doświadczeniem w dużych, regionalnych dziennikach. Znający prawo prasowe i etykę zawodu dziennikarza. Znający miasto i jego problemy. Nie wahający się podejmować trudnych tematów.
Znajdziecie na naszej stronie ciekawe informacje z regionu, Polski i świata, ale przede wszystkim i najwięcej – z Grudziądza. Będą wywiady, newsy, dobre relacje z wydarzeń, fotogalerie, filmiki wideo i komentarze. Także opinie Czytelników.
Zapraszamy dotychczasowych sympatyków tej gazety internetowej i już od teraz zamierzamy przyciągać całe mnóstwo nowych.
Maryla Rzeszut, redaktor naczelna gazety internetowej www.eGrudziadz.pl

GDDKiA na sejmowej komisji uznaje wariant północny trasy S5 za najgorszy. Bo najdroższy. Grudziądz walczy dalej

Podziel się tym wpisem

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram

Podobne wpisy:

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Musisz zaakceptować by korzystać z serwisu